Meto Häme toimintakertomus v. 2018

1 .YLEISTÄ

Vuosi 2018 oli Metsäalan Asiantuntijat METO Hämeessä edellisvuosien tapainen. Huolehdittiin jäsenten virkistystoiminnasta ja pyrittiin ottamaan kantaa mahdollisuuksien mukaan ajankohtaisiin asioihin.

Vuoden alussa jäsenmäärä oli 743 ja lopussa 676 henkilöä. Jäsenmäärän pieneneminen oli maltillisempaa kuin edellisenä vuonna, mutta suunta silti väärä. Meton jäsenmaksupalaute ja toimintaan perustuva tulo Metosta olivat pääasialliset tulonlähteet. Vuosi 2018 oli virkistystoiminnan kannalta hieno. Meto Häme toteutti matkan Latviaan Jääkäreiden jäljille elokuussa.Meton järjestämiin koulutuksiin otettiin osaa, niinkuin aikaisempinakin vuosina. Samoin oppilasyhteistyötä tehtiin entiseen malliin.

Meto Häme jatkoi aktiivisesti kotisivujen päivittämistä, joista jäsenistöllä on saatavissa ajantasaista tietoa toiminnasta ja Metosta yleisellä tasolla.

Yhreistyötä viriteltiin Meto Häme Uusimaan suuntaan Hauholla pidetyssä yhteistyötilaisuudessa. Agrologien kanssa yhteistyötä viriteltiin Jyväskylässä lokakuussa pidetyillä neuvottelupäivillä.

2. LUOTTAMUSHENKILÖT

Johtokunta 2018-2021

pj.  Ilkka Rantala, metsänhoitoyhdistys,
vpj Juhani Aaltonen, metsäteollisuus,
jäsen  Samuli Notko, eläkeläinen,
jäsen  Anne Halla-aho, metsähallitus,
jäsen  Mikko Tahlo, 4 H.

Metsäopiskelijoiden edustaja oli alkuvuodesta Arttu Huhtanen ja loppuvuodesta Hanna Turpeinen Tampereen ammattikorkeakoulusta.

Johtokunnan toimikaudella 2018 on alueyhdistyksen sihteerinä, taloudenhoitajana ja jäsenasioiden asiamiehenä ollut Reijo Jokela.

3.KOKOUKSET

Vuosikokous pidettiin Forssassa, Tammelan Eräkeskuksen tiloissa 16.4.2018, läsnä oli 12 jäsentä. Johtokunta kokoontui vuoden aikana  4 kertaa.

4.SISÄINEN TOIMINTA

4.1 Latvian matka

METO Häme ry:n jäsenmatka suuntautui tänä kesänä Latviaan 10.8-13.8-2018. Matkanjärjestäjänä toimi Samuli Notko matkat ja kuljetuksen hoiti Tilausliikenne Hanki Luopioisista. Meton jäseniä oli matkassa 24 henkilöä. Yhteensä meitä oli matkalla Hämeenlinnan seudun ja Tuulosen metäyhdistyksen henkilöiden kanssa 53 henkilöä.

10.8-18 Hankin linja-auto lähti Tampereelta aamun hämyssä kohti Katajanokkaa ja siitä laivalla Tallinnaan. Menomatkalla poikkesimme Pertti Saarisen omistamalla joulukuusiviljelmällä Virossa. Samana päivänä ajoimme vielä Riikaan, missä yövyimme hotelli Roomassa.

11.8.18 aamupalan jälkeen lähdimme ajelemaan kohti Klapkaincieemsiä, joka oli ensimmäisen maailmansodan pohjoisin taistelupiste. Tutustuimme siellä mm. suomalaisten jääkäreiden muistolaattoihin. Poikkesimme myös AA joella jääkäreiden taistelupaikoilla. Matkalla poikkesimme myös Lauman metsä-ja mehiläispuitossa, missä tilan isäntä esitteli meille mehiläisten hoitoa ja puiston erilaisia kasveja. Yön vietimme Liepajassa hotelli Royal Fontainessa.

12.8.18 aamupalan jälkeen menimme Liepajan vanhaan kirkkoon jossa n. 2000 suomalaista jääkäriä oli vannonut sotilasvalan 13.2.1918. Hiljennyimme kuuntelemaan maailmansuurimpia mekaanisia urkuja paikallisen urkurin soittamana. Tutuimme myös heidän sodanaikaisiin kasarmeihinsa. Skundrassa yritimme päästä neuvostoaikaiseen tutkakeskukseen, mutta se oli suljettu. Yöksi majoituimme hotelli Porto Resort Lilasteen.

13.8.18 aamupalan jälkeen lähdimme kohti Tallinnaa. Matkalla poikkesimme Munchausen museon pihapiirissä tutustumassa vanhaan koskemattomaan ja muutenkin tutustuimme sen pihapiiriin. Pihassa oli mm. 350 vuotta vanha tammi, jonka ympärysmitta oli d 1.3:sta yli 7 metriä,eli halkaisija oli 2.23 m.  Tulkkina ja oppaana matkalla oli entisten vuosien tapaan Katrin Tallinnasta.

Viron ja Latvian metsätaloudesta meille kertoili Nordean entinen metsäasiamies Pertti Saarinen. Samuli Notko hoiti tiedotuspuolen leppoisaan tyyliinsä.

Tallinnasta klo 18.00 Ecerö Finlandialla lähdimme kohti Suomea ja kotimatka alkoi.

4.2 Opiskelijayhteistyö

Opiskelijoiden edustajana johtokunnan kokouksissa on ollut Arttu Huhtanen 32.8.2018 asti. Loppuvuoden samaa pestiä on hoitanut Hanna Turpeinen. TAMPIO-Tampereen ammattikorkeakoulun metsäopiskelijat ry ja Tampereen insinööriopiskelijat TIRO ry kokoontuivat 24.2.2018 Tampereella Kaupinojan saunan rantaan yhteiseen pilkkitapahtumaan. Pakkasta oli yli 20 astetta ja lisäksi kylmä pohjoituuli, silti tapahtumassa oli 30 opiskelijaa. Ahti ei tällä kerralla suonut antejaan, parhaalla oli  2 pientä ahventa. Kilpailun jälkeen kokoonnuttiin Kaupinojan yhteisiin saunatiloihin palkintojen jakoon ja lopuksi saunan kuumiin löylyihin.

Meto Hämeestä tilaisuuteen osallistui Reijo Jokela. METOSTA paikalla oli yhteyskoordinaattori Jani Akkanen. Meto Häme tuki metsäalan opiskelijoiden talvikisoja Kurussa ja pilkkitapahtumaa Kaupinojalla vuoden 2018 aikana yht. 600 eurolla ja palkintokirveellä.

4.3 Kotisivut

METO Hämeen kotisivujen vastaavana jatkoi Reijo Jokela ja sivujen osoite on: http://alueluva.fi/meto-hame/

4.4 Kerhot

Meto Hämeen alueella toimii tällä hetkellä yksi kerho, Lounais Hämeen kerho, tämä kerho toimii Tammelan ja Forssan alueella. Kerho kävi Lounais Hämeen pirtillä  syömässä 20.6.2018 sekä teatteri Tuntemattomassa Jokioisilla katsomassa näytelmää Korkeuskammoa Kuusniemellä.

4.5 STTK

Meto Hämeen edustaja STTK Pirkanmaan alueella oli alkuvuodesta Iida Kauhanen. Loppuvuodesta tehtävän otti vastaan Juhani Aaltonen. Meto Hämeen edustajana STTK Etelä-Hämeen alueella on Anne Halla-aho. Tällä alueella ei ole ollut STTK:n toimintaa vuoden 2018 aikana.

4.6 METO:n aluepuheenjohtajien koulutus

Meto Metsäalan alueyhdistysten ja Agrologien neuvottelupäiville Jyväskylässä 12.-13.10-2018 Meto Hämeestä osallistui Ilkka Rantala ja Reijo Jokela.

4.7 Yhteistyö Meto Häme-Uusimaan kanssa

16.11.2018 Hauholla pidettiin tilaisuus, jossa suunniteltiin yhteistyötä Meto Häme-Uusimaan kanssa. Tilaisuudessa sovittiin yhteistyöstä 2.2.2019 METON  uuden puheenjohtajan esittelytilaisuuden järjestämisestä.

Meto Häme p;sta Reijo Jokela, sihteeri.