Liettua 2019

Metolappi ry:n opintomatka Liettuan Vilnaan 22.8-26.8.2019

Vuoden 2019 matkalle paikat oli varattu yhteenä 31 hengelle, mutta osallistujamäärä oli 22 henkilöä, joten kaikki halukkaat pääsivät tänä vuonna reisuun. Reissua tukivat ja sen mahdollistivat sekä Metsämiesten säätiö, että Meto Lappi.

28.8 Torstai

Reissun matkanjohtajana toimi Jussi Olli ja matka alkoi kokoontumisella Rovaniemen lentokentällä, jossa Jussi jakoi osallistujille matkaliput ja matkaohjelman.

Finnairin lento Rovaniemeltä Helsinkiä kohti lähti klo 13:55 ja saapui sinne klo 16.20. Helsingistä matka jatkui kohti Liettuan pääkaupunkia Vilnaa klo 16:20. Perille saavuimme n. klo 17:30, jossa meitä odotti paikallinen oppaamme Neringa. Hänen opastuksellaan siirryimme bussilla Panorama Hotelliin majoittumaan.

Majoittumisen jälkeen kokoonnuimme yhdessä illalliselle hotellin alakerrassa olevaan ravintolaan.

23.8 Perjantai

Aamiaisen jälkeen tapasimme päivän metsäkohteiden oppaamme Vytautas Suchockasin hotellillamme klo 8.30. Josta lähdimme bussilla kohti ensimmäistä kohdettamme, Liettuan ympäristöministeriötä. Ministeriössä kuulimme esitelmä Zbignev Glaszkolta Liettuan metsätaloudesta ja metsäsektorista.

Matkaseurue menossa retken ensimmäiseen kohteeseen ympäristäministeriön

Esitelmän jälkeen jatkoimme matkaa bussilla kohti Panevezysta. Matka Panevezykseen kesti noin kaksi tuntia ja perille saavuttuamme söimme lounaan paikallisessa ravintolassa.

Ravintolan pihalla oli taitavasti tehty puumaja, joka herätti kiinnostusta.

Lounaan jälkeen siirryimme Panevezyksen taimitarhalle, jossa tutustuimme taimituotantoon. Taimitarhalla tuotettiin pääasiasa kuusen, rauduskoivun ja tervalepän taimia metsätalouden käyttöön. Lisäksi tutustuimme kuusen avojuuritaimien sekä paakkutaimien tuotantoon pelloilla, jonne kuuset valeistutettiin kasvamaan suuremmiksi. Kuuset istutetaan pelloille kaksikesäisinä ja niiden annetaan kasvaa siellä kolmekesäiseksi ennen nostoa. Taimitarhan johtaja esitteli meille myös rauduskoivun ja tervalepän taimien kasvatusta. Johtajan mukaan taimitarhan tuotanto myydään pääasiassa Liettuaan ja naapurimaihin sekä Ruotsiin.

Ryhmä menossa pellolle tutustumaan avojuuritaimien kasvatukseen.

Taimien istutusta pellolle.

Taimitarhan johtaja ja oppaamme esittelevät avojuuritaimia.

Avojuuritaimia valeistutettuna pellolle.

Tervalepän taimia kasvamassa.

Taimitarhan uudempaa tuotantotilaa.

Taimitarhavierailun jälkeen nousimme bussiin ja suuntasimme Ramygalaan, jossa joimme päiväkahvit. Kahvittelun jälkeen tutustuimme euroopan biisoniin eli visenttiin. Liettualaiset pyrkivät palauttamaan heidän luonnosta hävinneen visentin, kasvattamalla niitä aitauksessa. Josta visentit voivat halutessaan lähteä pois ja tulla takaisin. Työ oli alkanut jo tuottaa tulosta, sillä visenttejä oli havaittu pisimmillään jopa 50 km päässä aitauksesta.

Kaiken kokoisia visenttejä.

Visenttien ihmettelyä tasanteelta.

Tutustuttuamme visenttien elämään kävimme tutustumassa uudistusaloihin, jotka oli uudistettu kuuselle sekä tammelle. Uudistusaloilla tutustuimme istutusten suojaukseen, joka on Liettuassa arkipäivää. Osa aloista oli aidattu kokonaan ja osa taimista oli suojeltu yksittäin.

Oppaamme esittelemässä tammen istutusten suojausta.

Usean vierailukohteen jälkeen päivä olikin jo pitkällä ja lähdimme bussilla takaisin hotellille, jossa olimme hieman ennen ilta seitsemää.

24.8 Lauantai

Syötyöämme aamiaisen lähdimme puoli kymmenen aikoihin oppaamme Neringan johdolla kohti Liettuan entistä pääkaupunkia Trakaita.  Matkalla Neringa kertoi meille Liettuan historiasta ja nykyajasta. Trakaissa vierailimme Neringan opastamana linnassa ja hän kertoi meille linnan historiasta ja esitteli linnan tärkeimmät nähtävyydet.  Opastetun kierroksen jälkeen meille jäi hieman aikaa tutustua sisäpihalla olleeseen markkinaan ja kaupunkiin omatoimiseti. Lounaan söimme kirkasvetisen Galve-järven rannalla olevassa ravintolassa.

Oppaamme sekä Meto-Lapin porukka lähdössä kohti taustalla näkyvää linnaa.

Linnan sisäpihalla oli käynnissä keskiaikaiset markkinat.

Vierailtuamme Trakaissa ja syötyämme lounaan lähdimme takaisin kohti Vilnaa ja hotelliamme. Illallisen söimme tutuksi tulleessa hotellin ravintolassa.

25.8 Sunnuntai

Aamiaisen jälkeen lähdimme tutun oppaamme Neringan kanssa hotellilta kahden tunnin kaupunkikierrokselle Vilnaan. Kierroksella tutustuimme kaupungin lukuisiin kirkkoihin ja keskiajalle ulottuvaan historiaan sekä koristeellisiin meripihkaesineisiin meripihkamuseossa.

Kaupunkikierroksen jälkeen kaikilla oli vapaata aikaa, jota käytettiin muunmuassa tuliasten osteluun, kaupunkiin tutustumiseen ja vapaaseen illanviettoon.

Yksi Vilnan lukuisista kirkoista.

Meripihkamuseon ihmeitä.

Vanhan kaupungin kapea kuva koristeineen.

Kirjaimellisesti ”Isolla kirkolla”.

26.8 Maanantai

Aikaisen herätyksen jälkeen saimme hotellilta aamiaisen mukaan, jonka söimme bussissa matkalla lentokentälle. Lentokentällä oli vielä viimeisten ostosten aika ennen lentoa Helsinkiin. Helsingissä meillä oli reilu tunti aikaa syödä ja juoda kuppi kahvia ennen jatkolentoa takaisin Rovaniemelle, jonne saavuimme noin klo 13:20.

Kiitoksia kaikille osallistujille hyvin sujuneesta matkasta.
Matkanjohtaja
Jussi Olli

Hanketta on rahoittanut Metsämiesten Säätiö. Lahjoituksen ja säätiöfuusiot ovat tärkeä osa Säätiön yleishyödyllsien toiminnan vaikuttavuutta. Lisätietoa http://www.mmsaatio.fi