METO – Metsäalan Asiantuntijat ry

Unkari 2017

Meto Lappi ry:n opintomatka Unkariin Budapestiin 24-28.8.2017

24.8 Torstai

Tämän vuotiselle matkalle oli paikat varattu 30 hengelle ja lopullinen osallistujamäärä oli 23 eli kaikki halukkaat pääsivät mukaan reissulle. Metsämiesten säätiö ja Meto Lappi tukivat molemmat osaltaan matkaa ja mahdollistivat sen toteutumisen.  Arvo Ollin ollessa matkanjohtaja kokoontuminen tapahtui edellisten reissujen tapaan Rovaniemellä, jossa Arvo jakoi osallistujille matkaliput ja matkaohjelman.

Finnairin lento Rovaniemeltä kohti Helsinkiä lähti klo 13:50 ja Helsingissä oltiin 15:10 ja sieltä matkaa jatkettiin Finnairin lennolla Budapestiin klo 16:45. Budapestissä oltiin klo 18:05 ja siellä meitä oli vastassa bussin kanssa paikallinen oppaamme Judit Nádási. Juditin opastuksella siirryimme Ibis Styles Budapest City hotelliin majoittumaan.

Matkaseurue Budapestin lentokentällä

Ilallisella ruokaravintolassa

Majoittumisen jälkeen kävimme illallisella n.5 min kävelymatkan päässä olevassa Mester Étterem és Pálinkaház ravintolassa. Illallisen jälkeen osa porukasta meni nukkumaan ja osa selvittämään Budapestin iltaelämän mahdollisuuksia.

25.8 Perjantai

Varhaisen aamiaisen jälkeen lähdimme n, klo 07:30 200 km:n  bussimatkalle kohti Palotabozsokia, jossa meidät otti vastaan tämän päiväinen oppaamme László Németh.

Päivän oppaamme ja tehtaanjohtaja

Tynnyreiden paahtoa ja vanteiden laittoa

Täytyy niitä vähän sorvatakkin…

Ensimmäinen päivän kohde meillä oli tammitynnyritehdas Euroepean Coopers, jota meille esitteli paikallinen tehtaanjohtaja. Tammi raaka-aine tehtaalle tuli valtion metsistä kahdelta erilliseltä alueelta ja määrä oli n. 4 000 m3/vuosi. Tammet tuli kaataa talviaikana ja valituista tammitukeista tuli n. 20 % valmistukseen sopivaa puutavaraa. Puutavaraa pidettiin rimotettuna valmistuksen jälkeen n. 1 kk jatkuvan sadetuksen alla, jonka jälkeen rimotetut taapelit jätettiin noin neljäksi vuodeksi ulos paljaan taivaan alle.  Tämän alkuvalmistelun jälkeen puutavara sahattiin ja muokattiin tynnyrin tekomateriaaleiksi. Itsessään tynnyarintekoprosessi oli mielenkiintoinen paahtamisineen ja muine valmistusprosesseineen, jotka suurimmaksi osaksi tehtiin käsityönä.

Puutavara sadetuksessa ja taapelilla

Tynyreiden loppuhiontaa

Valmiita tynnyreitä suoraan käyttöön

Tynnyreitä valmistettiin n. 20 kpl päivässä ja n. 4 000 kpl vuodessa. Tynnyrin keskihinta oli n. 400 €. Tehdas toimittaa tynnyreitä n. 20 maahan viinin, konjakkien ym. sisäisesti nautittavien aineiden valmistukseen.

Tynnyritehtaan jälkeen siirryimme Hotel Natur Kövestető:n lounaalle.

Energian ja nesteiden tankkausta lounaalla

Lounaan  jälkeen lähdimme László:n ja hänen kahden kollegansa opastamana tutustumaan paikallisen metsätalouteen. Metsäkohteet olivat sekä kasvatus-, että uudistamiskohteita. Hakkuut ja käsittelypinta-alat olivat pieniä verrattuina mitä Suomessa tehdään. Max. uudistushakkuun ala oli n. 0,2 ha.  Puut joita kasvatettiin olivat 95 %:sti lehtipuita ja taloudellisesti tärkein puulaji oli tammi. Hakkuut tehtiin miestyönä ja etupäässä poimintahakkuina. Metsäkohteiden lomassa kävimme katsomassa myös maisematorinia, joka oli tehty retkeilijöitä varten.

Näköalatornia ihastelemassa

Päivän metsäkohteiden oppaamme

Ammattilaiset apteeraamassa

Jos puu halkeaa niin hakasella kiinni…

Ei se ole helppo tuo tammen alkuelämä…

Mutta pienistäkin puista tulee isoja…

Metsäkohteiden jälkeen meinimme  Hotel Natur Kövestető:n nauttimaan illallista. Illallisen jälkeen lähdimme bussilla takaisin kohti Budapestia ja parin tankkauspaikan jälkeen olimme illalla perillä hotellissamme.

Illalliselta puhtia ennen bussimatkaa

Tauolla matkalla takaisin hotellille.

26.8 Lauantai

Aamiaisen jälkeen lähdimme n. klo 08:00 oppaamme Judit Jouslahden kanssa bussilla Pohjois-Unkariin tutustumaan Egerin barokkikaupunkiin. N. kahden tunnin bussiatkan ajan Judit kertoi meille Unkarin politiikasta ja historiasta. Egerissä Judit opasti meitä n. tunnin kävellen läpi kaupungin parhaimmat nähtävyydet. Koska Unkarissa oli koko meidän oloajan n. +27- +35 C lämpötila olivat paikalliset turkkilaiset kylpylät aivan täynnä ja kukaan meistä ei lähtenyt jonottamaan sinne vaan tutustuimme ja nautimme kaupungista omin päin.  N. klo 13:00 nautimme lounaan paikallisessa viihtyisässä riistaravintolassa.

Vanhaa linnaa tsekkaamassa Egerissä

Riistaravintolassa ansaitulla lounaalla.

Lounaan jälkeen palasimme bussilla takaisin hotelliimme.

Illallisella kävimme samassa ravintolassa kuin tulopäivänä. Illallisen jälkeen ravintolan täytti suomalaisten metsämiesten ja -naisten laulu paikallisen pianonsoittajan säestyksellä.

Illallisella kantapaikassa

Ja laulu se soi….

Ja soittaja se soitti…

27.8 Sunnuntai

Aamiaisen jälkeen lähdimme Juditin kanssa kolmen tunnin kaupunkikierrokselle, jossa kävimme kaupungin näköalapaikoilla  ja tutustuimme  aina  Roomalaisajalle ulottuvaan kaupungin historiaan.

Kaupunkikierroksen jälkeen oli kaikilla omaa vapaata ohjelmaa, jota käytettiin mm. shoppailuun ja Tonavan risteilyihin ja vapaaseen illanviettoihin.

Näköalapaikalla

Iso on kaupunki

Oppaamme Judit

Tonavaa iltavalaistuksessa

Hallintorakennus, jossa 365 tornia

Risteilylaivoja kuin Lapissa safarikelkkoja…

28.8 Maanantai

Aikaisen aamiaisen jälkeen oli check-out hotellista ja klo 9:00 saapuva bussikuljetus luottokuskimme kanssa lentokentälle. Lentokentällä tehtiiin vielä viimeiset ostot. Finnairin lento Helsinkiin lähti klo 11:40 ja oli Helsingissä klo 15:00. Toisella Finnairin koneella jatkoimme matkaa Rovaniemelle,  jossa olimme ennen ilta kuutta.

Check-out hotellilla

Lentokoneen odottelua Budapestin lentokentällä

Kiitokset kaikille osallistujille hyvin menneestä matkasta.